Beoordeling en advisering 2017
De onafhankelijke Toetsingscommissie vangnet Participatiewet beoordeelt of een gemeente aan alle voorwaarden voldoet om in aanmerking te komen voor een vangnetuitkering. Deze commissie brengt over een ingediend verzoek advies uit aan de minister (thans feitelijk de staatssecretaris) van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Het vangnet 2017
Het vangnet 2017 is een eenvoudig toegankelijke voorziening, waarmee de financiële risico’s voor gemeenten worden beperkt bij de uitvoering van de Participatiewet. Ondanks het eenvoudige karakter van de voorziening gaat de wetgever wel uit van een alerte houding van het gemeentebestuur.
Deze alerte houding betreft het tijdig nemen van maatregelen om het tekort te reduceren. De beperkte voorwaarden die in de regelgeving zijn opgenomen om voor een vangnetuitkering in aanmerking te komen, zijn mede op bedoelde alerte houding gebaseerd.
Het beoordelingskader volgt het modelaanvraagformulier en bestaat uit twee delen:
- Verklaring college (bestaande uit 1a en 1b)
- Instemming gemeenteraad
Het eerste deel betreft de verklaring van het college. De verklaring van het college omvat een toelichting zoals gevraagd in het modelaanvraagformulier dat door de minister van SZW beschikbaar is vastgesteld. Het tweede deel betreft de instemming van de gemeenteraad met de verklaring van het college.
Beoordeling door Toetsingscommissie vangnet Participatiewet
In de wet- en regelgeving liggen de zaken vast, zoals de termijn voor indiening van een verzoek, de voorwaarden voor het recht op een vangnetuitkering en de hoogte van die uitkering. De toetsingscommissie zal volstaan met een procedurele toets, die zal worden uitgevoerd aan de hand van het beoordelingskader, zie tabel onderaan deze pagina.
De toetsingscommissie zal hierbij beoordelen of een verzoek tijdig en volledig is ingediend door het college van de tekortgemeente. Voor de volledigheid van een verzoek is van belang dat het college een volledig ingevuld modelaanvraagformulier indient. De commissie beoordeelt of het college een toelichting heeft gegeven op de verklaring zoals gevraagd in het modelaanvraagformulier. In dit beoordelingskader is gespecificeerd hoe de commissie tot dit oordeel komt. De commissie zal zich geen oordeel vormen over de inhoudelijke kwaliteit van de toelichting op de verklaring. Een dergelijke beoordeling blijft voorbehouden aan het lokale bestuur.
Ten slotte beoordeelt de toetsingscommissie of feitelijk sprake is van een tekort dat voor compensatie in aanmerking komt. Dit staat toegelicht in de tabel onderaan deze pagina. Wanneer aan de voorwaarden is voldaan, volgt, voor het positieve advies, de vaststelling van de hoogte van de uitkering op basis van de hiervoor aangegeven gronden. In het negatieve advies wordt aangegeven aan welke voorwaarden het verzoek van de gemeente niet voldoet.
Toelichting beoordelingskader
In het beoordelingskader (zie de onderstaande tabel) wordt per vereiste aangegeven hoe de commissie op basis van deze vereisten komt tot haar beoordeling en haar advies aan de staatssecretaris. Het niet voldoen aan één van deze eisen, leidt tot een negatief advies van de commissie.
Beoordeling TC Vangnetuitkering over 2017
De commissie beoordeelt aan de hand van de in de wetgeving vastgelegde vereisten of het verzoek al dan niet voldoet aan deze vereisten. Onder bijzonderheden wordt toegelicht wat van belang is bij de beoordeling door de commissie.
Onderstaande tabellen zijn bijgesteld op 31-5-2018.
A. Beoordeling
Deel 1 Aanvraagformulier. Verklaring college |
|
---|---|
Stap 1: Aanwijzing en strijdigheid met de wet |
|
VEREISTEN | BIJZONDERHEDEN |
A1.a Heeft de gemeente geen aanwijzing gekregen in 2017 of 2018? (art. 74, vijfde en zesde lid, onderdeel a, Pw en art. 10, zesde lid, BPw) |
Informatie wordt ontvangen van het ministerie van SZW. Indien er sprake is van een aanwijzing met werking ten aanzien van het tekortjaar 2017 leidt dat tot een negatief advies (in art. 74, vijfde lid, Pw staat dat Minister kan verminderen, intrekken of weigeren. In art. 10, zesde lid, BPw is geregeld dat dan een vangnetuitkering geweigerd wordt). |
A1.b Heeft het college niet in strijd gehandeld met een wettelijk voorschrift dat betrekking heeft op de vangnetuitkering of met een voorwaarde die aan het besluit tot verlening van de vangnetuitkering is verbonden? (art. 74, vijfde lid, onderdeel b, Pw) |
Informatie wordt ontvangen van het ministerie van SZW. Indien er sprake is van handelen in strijd met een wettelijk voorschrift kan de Minister de vangnetuitkering verminderen, intrekken of weigeren. |
Stap 2: Aanvraagformulier |
|
---|---|
VEREISTEN | BIJZONDERHEDEN |
A2.a Is gebruik gemaakt van het modelaanvraagformulier? (art. 10, eerste lid, onderdeel a, BPw) |
|
A2.b Is het verzoek ingediend door het college? (art. 10, eerste lid, onderdeel a, BPw) |
|
A2.c Is het verzoek door de TC ontvangen in de periode 1 januari 2018 t/m 15 augustus 2018? (art. 15, tweede lid, RPw) |
|
Stap 3: Voorwaarden verzoek (vervolg) |
|
---|---|
VEREISTEN | BIJZONDERHEDEN |
A3.1a Bedragen de netto lasten 2017 meer dan 105% van het Pw-budget? (art. 10a, eerste lid, onderdeel b, BPw) |
Conform artikel 10, eerste lid, onderdeel b, BPw moet de TC de door de accountant gerapporteerde fouten en onzekerheden, conform artikel 1, onderdeel l, BPw, in mindering brengen op de netto lasten zoals die blijken uit de SiSa-verantwoording. |
A3.1b Bedragen de netto lasten 2016 t/m 2017 minus verstrekte Pw-budget 2016 t/m 2017 meer dan 105% van het verstrekte Pw-budget 2017? (art. 10a, eerste lid, onderdeel b, BPw) |
Conform artikel 10, eerste lid, onderdeel b, BPw moet de TC de door de accountant gerapporteerde fouten en onzekerheden, conform artikel 1, onderdeel l, BPw, in mindering brengen op de netto lasten zoals die blijken uit de SiSa-verantwoording. |
Deel 1a Aanvraagformulier. Verklaring college bij eerste verzoek |
|
---|---|
A3.2 Is er een verklaring van het college dat er maatregelen zijn getroffen om te komen tot tekortreductie? (art. 10, eerste lid, onderdeel d, BPw) De verklaring van het college omvat een toelichting zoals aangegeven in het modelaanvraagformulier (onderdelen A, B en C). Bij D volgt ondertekening. Alle onderdelen moeten worden ingevuld. (art. 10, eerste lid, onderdeel e, BPw) (zie aanvraagformulier gedeelte 1a). |
Algemeen
|
Vragen modelaanvraagformulier: |
|
---|---|
A. Analyse van omvang en oorzaken van het tekort Geef in het modelaanvraagformulier een analyse op van de oorzaken van het tekort. |
De commissie gaat na of in de analyse de nadruk wordt gelegd op factoren die door het college kunnen worden beïnvloed. |
B. Uitgevoerde maatregelen om het tekort te reduceren |
|
C. Beoogde effect van de genoemde maatregelen Omschrijf in het modelaanvraagformulier het beoogde effect van de genoemde maatregelen, die een bijdrage leveren aan het reduceren van het tekort. |
De commissie stelt vast of het college inzichtelijk heeft gemaakt, in de door het college gegeven toelichting, dat de maatregelen beogen een bijdrage te leveren aan het verder reduceren van het tekort. Dit betekent ondermeer het volgende:
|
D. Ondertekening Verklaart het college van burgemeester en wethouders van de gemeente [naam van de gemeente] dat het voor 15 augustus 2018 maatregelen heeft getroffen om te komen tot tekortreductie? (art. 10, eerste lid, onderdeel d, BPw) |
|
Deel 1b Aanvraagformulier: Verklaring college bij een volgend verzoek | |
---|---|
A3.3 Verklaart het college dat het zowel interne als externe maatregelen heeft genomen om te komen tot verdere tekortreductie, als in één van de afgelopen twee jaren al een vangnetuitkering is ontvangen?
|
Algemeen
|
Vragen modelaanvraagformulier: | |
---|---|
A. Analyse van omvang en oorzaken van het tekort Geef in het modelaanvraagformulier een analyse van de oorzaken van het tekort. |
|
B. Uitgevoerde maatregelen om het tekort te reduceren Omschrijf in het modelaanvraagformulier welke aanvullende interne en externe maatregelen zijn uitgevoerd om een bijdrage te leveren aan het verder reduceren van het tekort. |
Al eerder in het beoordelingskader (zie A3.3) is het volgende vereiste beschreven:
|
C. Beoogde effect van de genoemde maatregelen Omschrijf in het modelaanvraagformulier het beoogde effect van de genoemde (aanvullende) interne en externe maatregelen, die een bijdrage leveren aan het verder reduceren van het tekort. |
De commissie stelt vast of het college inzichtelijk heeft gemaakt, in de door het college gegeven toelichting, dat de interne en externe maatregelen beogen een bijdrage te leveren aan het verder reduceren van het tekort.
|
D. Ondertekening Verklaart het college van burgemeester en wethouders van de gemeente [naam van de gemeente] dat het voor 15 augustus 2018 (aanvullende) interne en externe maatregelen heeft getroffen om te komen tot verdere tekortreductie? (art. 10, tweede lid, BPw) |
|
Deel 2 Aanvraagformulier: Instemming gemeenteraad. |
|
---|---|
Instemming gemeenteraad Heeft de gemeenteraad ingestemd met de verklaring van het college van B&W? (art. 10, eerste lid, onderdeel d, BPw) (zie aanvraagformulier gedeelte 2) |
|
B. Berekening vangnetuitkering
Stap 1: Bepaling netto lasten |
|
---|---|
VEREISTEN | BIJZONDERHEDEN |
B1.a Wat de netto PW-lasten zijn geweest over 2017? (art. 1, onderdeel l, BPw) |
Informatie wordt verkregen uit SiSa. |
B1.b Correctie toegepast bij de vaststelling van de uitkering op grond van artikel 7? (art. 10, vierde lid, BPw) |
Informatie wordt ontvangen van het ministerie van SZW. In dit geval geldt een afwijkende bepaling van de hoogte van het budget. |
B1.c Informatie als bedoeld in artikel 1, onderdeel l die na 15 augustus van het jaar waarin het verzoek is ingediend wordt ontvangen door BZK, wordt in de beoordeling van het verzoek niet meegewogen. (art. 10, vijfde lid, BPw) |
Informatie wordt ontvangen via het ministerie van SZW van het ministerie van BZK. |
Stap 2: Berekening vangnetuitkering |
|
---|---|
VEREISTEN | BIJZONDERHEDEN |
B2 a. vijftig procent van het verschil tussen de in aanmerking komende netto lasten over het uitkeringsjaar en 105% van de verstrekte uitkering, voor zover de netto lasten de verstrekte uitkering met meer dan vijf maar niet meer dan twaalf-en-een-half procent overstijgen; b. honderd procent van het verschil tussen de in aanmerking komende netto lasten over het uitkeringsjaar en 112,5% van de verstrekte uitkering, voor zover de netto lasten de verstrekte uitkering met meer dan twaalf-en-een-half procent overstijgen. (art. 10, derde lid, BPw) |
Bij de berekening van a en b wordt door de commissie gebruik gemaakt van de informatie over de netto lasten uit stap B1. |
C. Advisering: |
|
---|---|
C1
TC adviseert de minister uiterlijk op 31 oktober 2018 over de te nemen beslissing. |
In het kader van hoor en wederhoor wordt in geval van een voorgenomen negatief advies, het negatieve advies aan het college voorgelegd. Het college geeft binnen de daarvoor gestelde termijn zijn zienswijze. De commissie betrekt de zienswijze van het college bij haar definitieve advies aan de minister. (Indien noodzakelijk maakt de commissie gebruik van stap C2). |
C2 |
De commissie weegt tijdig af of hier gebruik van moet worden gemaakt. De commissie zal hier zo min mogelijk gebruik van maken. |
C3 Indien de minister aan een verzoek als bedoeld in het vierde lid voldoet, bepaalt hij daarbij het aantal adviezen dat later kan worden vastgesteld en de datum waarop deze adviezen uiterlijk door de minister worden ontvangen. (art. 15, vijfde lid, RPw) |
De commissie ontvangt van de minister een nieuwe datum, indien er gebruik is gemaakt van het indienen van het in C2 bedoelde verzoek. |