Aanvraagprocedure 2025

Een verzoek (modelaanvraagformulier) om een vangnetuitkering over 2025 dient uiterlijk op 15 augustus 2026 te zijn ontvangen door de Toetsingscommissie vangnet Participatiewet via het webformulier op deze website. Verzoeken die na 15 augustus 2026 worden ontvangen door de Toetsingscommissie worden niet in behandeling genomen.

Elke aanvraag geldt alleen voor het betreffende tekortjaar. Bij een volgend tekort (boven de eigenrisicodrempel) moet dus opnieuw een aanvraag worden ingediend.

Anticiperen op het tekort

Indien gemeenten een tekort hebben boven de eigenrisicodrempel en een aanvraag indienen, komen zij mogelijk in aanmerking voor een vangnetuitkering. Voorwaarde voor een vangnetuitkering is onder andere dat gemeenten tijdig anticiperen op het tekort, zodat zij tijdig maatregelen kunnen nemen. 

Om het tekort tijdig te kunnen inschatten is het noodzakelijk om naast de inschatting van de uitgaven ook zicht te krijgen op het budget. Met een tool die het ministerie van SZW ter beschikking stelt, kan een gemeente inzicht krijgen in het nader voorlopig budget en het definitief budget. 

Het tijdig inschatten van het tekort is ook nodig om op tijd de gemeenteraad mee te nemen in de oorzaken van het tekort en de te treffen maatregelen naar aanleiding hiervan.  

Zijn de voorwaarden hetzelfde als over eerdere jaren?

De voorwaarden zijn niet ieder jaar hetzelfde. Lees daarom zorgvuldig de informatie over de voorwaarden vangnetuitkering 2025 en de veelgestelde vragen vangnetuitkering 2025 op deze website voordat u het verzoek indient.

De voorwaarden voor een vangnetuitkering kunnen van jaar op jaar wijzigen. Deze aanpassingen komen tot stand in nauw overleg tussen SZW, de toetsingscommissie, VNG en Divosa.

Wat zijn de stappen voor het indienen van de aanvraag?

  1. Een verzoek voor een vangnetuitkering wordt gedaan door middel van een ingevuld en ondertekend modelaanvraagformulier.
  2. Dit modelaanvraagformulier wordt vervolgens 'opgestuurd' via het webformulier (en dus niet via e-mail of per post).

Beide stappen worden achtereenvolgens in de volgende paragrafen uitgelegd:

1. Hoe vraag ik een vangnetuitkering aan?

Een verzoek Vangnetuitkering Participatiewet kan uitsluitend via een door het minister vastgesteld modelaanvraagformulier worden gedaan.  Er zijn verschillende formulieren voor het reguliere en uitgebreide vangnet. Op de pagina modelaanvraagformulier staat toegelicht welk formulier van toepassing is. Op de pagina Toelichting Aanvraagformulier staat een korte instructie per onderdeel. 

Het aanvragen van een vangnetuitkering kan uitsluitend op verzoek van het college van burgemeester en wethouders van de betreffende gemeente. De burgemeester en de secretaris van de gemeente ondertekenen het verzoek. Nadat de gemeente het modelaanvraagformulier heeft ingevuld, kan zij een digitale handtekening gebruiken of kan zij het formulier uitprinten, en vervolgens ondertekenen en inscannen (pdf).

Een verzoek is alleen rechtsgeldig als de gemeente het ingevulde en ondertekende modelaanvraagformulier via het webformulier op deze website ‘opstuurt’. Dit wordt in de volgende paragraaf toegelicht.

2. Hoe verstuur ik het modelaanvraagformulier aan de toetsingscommissie?

Nadat het college het modelaanvraagformulier heeft ingevuld en ondertekend, dient het college het modelaanvraagformulier via het webformulier op te sturen.

In het webformulier wordt gevraagd om de gegevens van de invuller van het formulier en diens vervanger op te geven, zodat de Toetsingscommissie snel contact met de aanvragende gemeente kan opnemen, als het nodig is. Aan het eind van het webformulier moet de gemeente het ingevulde en ondertekende modelaanvraagformulier toevoegen (uploaden).

Voor het indienen van een verzoek via het webformulier is alleen het ingevulde en ondertekende modelaanvraagformulier noodzakelijk. Een aanbiedingsbrief of collegebesluit is dus niet nodig. Het is zelfs niet mogelijk om bijlagen in te sturen, naast het modelaanvraagformulier.

Als de uitvoering van de Participatiewet is overgedragen aan een samenwerkingsverband, wie moet dan het verzoek indienen?

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente dient het verzoek van een vangnetuitkering in, ook indien de gemeente de uitvoering van de Participatiewet aan een samenwerkingsverband heeft overgedragen.

Gebruik van informatie

De informatie in het modelaanvraagformulier is voorgelegd aan de gemeenteraad en betreft derhalve openbare informatie. Om die reden kunnen anderen (SZW, VNG, Divosa) gebruik maken van de informatie voor nader onderzoek. De toetsingscommissie publiceert alle aanvragen op deze website. Gemeenten willen van elkaar leren om tekorten te reduceren op het budget dat zij hebben voor bijstandsuitkeringen en loonkostensubsidies. Vangnetaanvragen kunnen daarbij behulpzaam zijn. Daarom zijn alle eerdere vangnetaanvragen beschikbaar gesteld.

Waar is de ‘tool toegang, berekening en keuze formulier vangnetuitkering Participatiewet 2025’ voor bedoeld?

De tool toegang, berekening en keuze formulier vangnetuitkering Participatiewet 2025 heeft drie functies:

  1. Toegang. Met de tool kan voor elke gemeente worden ingeschat of de aanvraag voldoet aan de financiële voorwaarden van de vangnetuitkering.
  2. Berekening. Na afloop van de indieningstermijn (15 augustus) worden de SiSa-gegevens verwerkt in de tool. Met die versie van de tool (versie C) is per gemeente duidelijk wat de hoogte van de vangnetuitkering 2025 is.
  3. Keuze formulier. In dit deel geeft de tool aan welk formulier moet worden ingediend.

Ook al is met de allergrootste zorg aan de tool gewerkt; de tool blijft een hulpmiddel voor gemeenten. Aan de tool kunnen geen rechten worden ontleend. De tool vangnetuitkering 2025 wordt steeds geactualiseerd met de meest recente gegevens. Dat staat ook in de toelichting van de tool.